Tajemnica właściwego zarządzania czasem kryje się w wyborach, jakich dokonujesz. Kiedy pracujesz zgodnie ze starannie zaprojektowanym planem, wtedy odczuwasz większą swobodę i spokój, wiedząc, że jesteś dokładnie tam, gdzie powinieneś być, i że zajmujesz się dokładnie tym, czym powinieneś się zajmować. Gdy poświęcisz czas, by zaplanować i wyznaczyć sobie cele, zyskasz czas, by uaktualnić własną wizję, zrozumieć, co być może cię ogranicza i zastanowić się, jak sobie z tym poradzić.
Kiedy sprzedawca otrzymuje przydział obszaru działania, rzeczą jak najbardziej rozsądną jest poświęcić czas, aby naprawdę zrozumieć ten swój „kawałek wszechświata”. Kiedy jednak co kwartał zmieniają się obszary, zmieniają się klienci, zmieniają się produkty i zmieniają się rynki, wtedy nie dziwi, że planowanie terytorialne może nie być priorytetem. A jednak już proste ćwiczenie polegające na opracowaniu celów i strategii dotyczących klientów, jak również przygotowanie docelowej listy dwudziestu pięciu najlepszych klientów, pozwala sprzedawcy zachować skupienie. Pamiętaj jednak, by zbytnio nie przywiązywać się do swojego planu. Dla sprzedawcy najważniejsza jest elastyczność. Sztywne trzymanie się planu spowoduje tylko narastanie frustracji, złości i pretensji. Zacznijmy od dwóch najważniejszych kategorii planowania: planowania terytorialnego i planowania działań. Pierwsze jest strategiczne, to drugie bardziej taktyczne.
Strategiczne planowanie terytorialne. Im więcej wiesz o swoim rejonie geograficznym, tym lepiej możesz go „przeniknąć” strategicznie i proaktywnie. Plan terytorialny gwarantuje, że uzgodnisz swoje stanowisko ze zdaniem przełożonych i partnerów terenowych, tworząc podwaliny postawy „działamy razem”. Wielu odnoszących sukcesy członków zespołów sprzedaży B2B tworzy plan terytorialny, do którego regularnie wracają, który poprawiają i aktualizują. Pomaga to szefom i innym członkom zespołu sprzedaży zsynchronizować własne działania.
Taki Plan Obszaru zawiera niektóre z poniższych pozycji:
- listę najlepszych dwudziestu pięciu klientów docelowych – najlepsi klienci strategiczni, których określiłeś jako klientów docelowych, do których chciałbyś dotrzeć,
- ranking bazy klientów – uporządkowanie i analiza bieżącej bazy klientów, by ocenić każdego klienta dotychczasowego lub potencjalnego,
- podsumowanie i analiza rejonu: co się dzieje w twoim regionie.
Na czym polega taktyczne planowanie działania. Kiedy podejmujesz pracę w sprzedaży, wiesz co do ciebie należy: dostajesz cel sprzedażowy i każą ci wykonać dziennie od dwudziestu pięciu do siedemdziesięciu pięciu rozmów telefonicznych, ustalać spotkania i finalizować sprzedaż. Możesz z powodzeniem realizować te zadania, jeśli poświęcisz czas na zaprojektowanie planu działań. Odnoszący największe sukcesy sprzedawcy cenią własny czas. Wiedzą, że muszą zrealizować pewną określoną liczbę działań sprzedażowych, by sprostać wymogom dnia pracy, i rozumieją także, czego potrzeba, by to osiągnąć. Oto kilka pytań, nad którymi warto się zastanowić, opracowując plan działań:
- Jak długi jest twój cykl sprzedaży?
- Jaki jest wskaźnik konwersji leadów w okazje sprzedaży? Pokazów w prezentacje? Prezentacji w oferty cenowe? Ofert cenowych w sfinalizowane transakcje?
- Ile telefonów wychodzących wykonasz dziennie? Wskaźnik uzyskania połączenia wynosi w przybliżeniu 8%, jeśli więc wykonasz pięćdziesiąt pięć telefonów wychodzących dziennie, jest szansa, że połączysz się jedynie z czterema lub pięcioma potencjalnymi klientami. A jeśli już się z nimi połączysz, to jakie będą mieć kompetencje?
- Ile prezentacji lub pokazów musisz przeprowadzić tygodniowo?
Ustal nieodwoływalne godziny intensywnego telefonowania. Każdy ma swoje preferencje co do godzin intensywnego telefonowania, w trakcie których czuje się najbardziej swobodnie. Być może zorientujesz się, że każdy nowy dzień zaczynasz z jak najlepszymi intencjami wykonania nowych telefonów. Ale gdy już sprawdzisz pocztę elektroniczną, odpowiesz na wiadomości i weźmiesz udział w spotkaniu zespołu, to spostrzegasz, że dzień się już ulotnił. Co poszło nie tak? Sprzedaż wymaga odwagi, energii, skupienia, zorganizowania i strategii. Oznacza to, że trzeba przygotować się mentalnie, emocjonalnie i fizycznie, i wyznaczyć nieodwoływalną porę dzwonienia.