Jak legalnie pozyskiwać klientów na spotkanie handlowe przez telefon?
W tym artykule przekaże Ci moje wnioski, pomysły i wskazówki. Oczywiście nie jestem prawnikiem, co oznacza, że nie gwarantuję na 100%, że moje wnioski i propozycje są całkowicie bezpieczne prawnie. Jednak mogę jasno stwierdzić, że rozmowa z prawnikiem też nie daje takiej gwarancji. Zdarzyło mi się już kilka razy podczas rozmów usłyszeć z ust osób zajmujących się prawem odmienne opinie i interpretacje przepisów.Czy możesz dzwonić do potencjalnych klientów bez ich wcześniejszej zgody?
Ten temat reguluje art. 172 Prawa Telekomunikacyjnego. Zacznę od jego przytoczenia:Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.W myśl ustawy, telekomunikacyjnym urządzeniem końcowym jest każde urządzenie podłączone do sieci, czyli:
- telefony stacjonarne,
- telefony komórkowe, w tym smartfony,
- tablety,
- faksy,
- komputery.
Jak pozyskać zgodę od klienta?
Zgoda musi spełniać kilka wymagań, o których mowa w art. 174 prawa telekomunikacyjnego: Jeżeli przepisy ustawy wymagają wyrażenia zgody przez abonenta lub użytkownika końcowego, zgoda ta:- nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści;
- może być wyrażona drogą elektroniczną, pod warunkiem jej utrwalenia i potwierdzenia przez użytkownika;
- może być wycofana w każdym czasie, w sposób prosty i wolny od opłat.
Kontakt telefoniczny z klientem a RODO.
Przejdźmy teraz do kolejnego zagadnienia jakim jest przetwarzanie danych i RODO. Niezależnie od tego, czy pozyskaliśmy kontakt z internetu czy z polecenia, od momentu zapisania numeru przetwarzamy dane osobowe bez zgody tejże osoby. Na początek sprawdźmy, co to są dane osobowe.Definicja pojęcia „dane osobowe”. Definicja pojęcia dane osobowe znajduje się w art. 4 pkt 1 GDPR. Zgodnie z jego treścią są to informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej („osobie, której dane dotyczą”). Przepis ten wskazuje, że możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatorów takich jak: 1) imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy; 2) jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej. |
Artykuł 14 – Informacje podawane w przypadku pozyskiwania danych osobowych w sposób inny niż od osoby, której dane dotyczą 1. Jeżeli danych osobowych nie pozyskano od osoby, której dane dotyczą, administrator podaje osobie, której dane dotyczą, następujące informacje: a) swoją tożsamość i dane kontaktowe oraz, gdy ma to zastosowanie, tożsamość i dane kontaktowe swojego przedstawiciela; b) gdy ma to zastosowanie – dane kontaktowe inspektora ochrony danych; c) cele przetwarzania, do których mają posłużyć dane osobowe, oraz podstawę prawną przetwarzania; … 3. Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2, administrator podaje: a) w rozsądnym terminie po pozyskaniu danych osobowych – najpóźniej w ciągu miesiąca – mając na uwadze konkretne okoliczności przetwarzania danych osobowych; b) jeżeli dane osobowe mają być stosowane do komunikacji z osobą, której dane dotyczą – najpóźniej przy pierwszej takiej komunikacji z osobą, której dane dotyczą; lub c) jeżeli planuje się ujawnić dane osobowe innemu odbiorcy – najpóźniej przy ich pierwszym ujawnieniu. |
- Etap – początek rozmowy.
- Etap – zakończenie rozmowy lub przesłanie reszty informacji SMS-em lub e-mailem.
Zakres informacji przekazywanych osobie, której dane dotyczą.
Teraz zajmijmy się kluczowym elementem obowiązku informacyjnego – czyli jego treścią. Zakres informacji, do których przekazania zobowiązany jest administrator, różni się w zależności od sytuacji, w której aktualizuje się obowiązek informacyjny. Na szczęście w sytuacji polecenia lub w inny sposób pozyskanego kontaktu do klienta parę elementów z zakresu przekazywanych informacji nas nie dotyczy. Co w takim razie na pewno musimy przekazać? 1) Tożsamość i dane kontaktowe administratora. Informując osobę, której dane dotyczą o swojej tożsamości i siedzibie, administrator powinien przekazać takie swoje dane, które będą mogły w łatwy sposób go zidentyfikować i zostać wykorzystane do nawiązania z nim kontaktu. Przykładowo, nie zaleca się stosowania skrótu nazwy, jeżeli nie umożliwia on jednoznacznej identyfikacji podmiotu. To, co natomiast należy zarekomendować, to podanie danych, które umożliwiają skorzystanie z różnych form komunikacji (np. adres e-mail, numer telefonu, adres strony internetowej). 2) Cele przetwarzania danych osobowych. Cele przetwarzanie danych osobowych powinny zostać wskazane przez administratora w sposób precyzyjny w oparciu o istniejący w tym zakresie stan faktyczny. Z uwagi na zasadę przejrzystości, nie jest dopuszczalne wskazywanie celów przetwarzania na zapas. W przypadku telefonu do klienta celem przetwarzania jest umówienie z nim spotkania. To właściwie jedyny cel, dla którego przetwarzamy jego dane. 3) Okres, przez który dane osobowe będą przechowywane, a gdy nie jest to możliwe, kryteria ustalania tego okresu. Tu należałoby poinformować, że dane będą przechowywane do momentu, w którym klient zażyczy sobie ich usunięcia lub do ustalonej daty ponownego kontaktu. 4) Informacje o przysługujących osobie, której dane dotyczą prawach. Na gruncie RODO osoba, której dane dotyczą, powinna zostać również poinformowana o przysługujących jej prawach, tj. prawie do żądania dostępu do danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawie do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawie do przenoszenia danych, a także prawie do wniesienia skargi do organu nadzorczego. 5) Źródło pochodzenia danych, a gdy ma to zastosowanie informacja czy dane pochodzą ze źródeł publicznie dostępnych. W przypadku poleceń informacja o tym, od kogo mamy polecenie, spełnia ten obowiązek. W przypadku telefonowania na zimno dobrą praktyką jest poinformowanie, skąd pobraliśmy dane rozmówcy.Jak udzielić informacji klientowi?
Zgodnie z art. 12 ust. 1 RODO informacji na temat przetwarzania danych osobowych udziela się:- w zwięzłej, przejrzystej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formie;
- jasnym i prostym językiem (w szczególności gdy informacje są kierowane do dziecka);
- na piśmie lub w inny sposób, w tym elektronicznie, a jeżeli osoba, której dane dotyczą, tego zażąda,ustnie(o ile potwierdzi się tożsamość tej osoby).
KLAUZULA INFORMACYJNA w przypadku pozyskiwania danych w sposób inny niż od osoby, której dane dotyczą Zgodnie z art. 14 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119, s. 1) (dalej: RODO), informuję, że: 1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest: Jan Kowalski Ubezpieczenia z siedzibą w Łodzi, adres: ul. Sumienna 12, 94-789 Łódź, NIP: 456-789-56-89, REGON: 302489753 2. Administrator przetwarza następujące kategorie Pani/ Pana danych osobowych: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail 3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są w celu kontaktu telefonicznego mającego charakter propozycji spotkania handlowego. 4. Podstawą do przetwarzania Pani/ Pana danych osobowych jest prawnie uzasadniony interes realizowany przez Jan Kowalski Ubezpieczenia, polegający na prowadzeniu działalności gospodarczej i rozszerzaniu rynku klientów -art. 6 ust 1 pkt f) RODO, 5. Posiada Pani/Pan prawo: 5.1. dostępu do treści swoich danych osobowych, 5.2. sprostowania danych osobowych, 5.3. usunięcia danych osobowych, 5.4. ograniczenia przetwarzania danych osobowych, 5.5. wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. 6. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). 7. Źródłem pochodzenia Pani/ Pana danych osobowych jest polecenie od Pana Krzysztofa Nowaka |
Podsumowanie
Podsumowując ten artykuł warto, abyś zapamiętał najważniejsze informacje.- Telefonowanie do potencjalnych klientów w celu umówienia spotkania zawsze łączy się z obowiązkiem posiadania ich zgody.
- Opierając się na interpretacji prezesa UKE i niektórych prawników, zgodę możesz pozyskać na początku rozmowy, zanim zaczniesz wykonywać działania określone mianem marketingu bezpośredniego.
- Musisz spełnić obowiązek informacyjny w ramach RODO ustnie, SMS-em lub poprzez korespondencję elektroniczną w ciągu miesiąca od pozyskania danych, przy pierwszym kontakcie z klientem.
Pewny sposób... na zdobycie nowego klienta
- Poznasz najważniejsze metody poszukiwania klientów.
- Zaczniesz kontrolować i rozwijać swoje dochody.
- Zapełnisz kalendarz spotkaniami z nowymi klientami.
Na początku chciałbym podziękować, za rzetelność i chęć poszukiwania pełnej odpowiedzi. Jednocześnie chciałbym zadać pytanie: czy w działalności profesjonalnej, B2B również muszę zadbać o pozyskanie zgody? Pozyskuję kontakt np. (nr telefonu) ze strony internetowej firmy X, dzwonię do niej w celu: a) zaprezentowania oferty, b) zaproszenia na spotkanie, c) sprzedaży konkretnej usługi. W którym przypadku robię to legalnie.
Łukasz, niestety zanim przedstawisz propozycję, w kontakcie telefonicznym, trzeba pozyskać zgodę potencjalnego klienta. Jeśli nie uzyskałeś jej w jakiś sposób przed telefonem, to trzeba od niej zacząć rozmowę. Nie ma znaczenia, czy to jest osoba fizyczna czy firma. Ustawą jest chroniony każdy użytkownik, który jest abonentem czy użytkownikiem końcowym. Dlatego ochrona dotyczy również podmiotów, które mają osobowość prawną.