Biznes polega głównie na budowaniu relacji. Jest to rzecz w biznesie najważniejsza. Większość z nas myśląc o relacjach skupia się głównie na kontaktach bezpośrednich. To prawda, że jest to najskuteczniejszy sposób wpływania na drugiego człowieka. Ta droga ma tylko jedną wadę – ograniczony zasięg oddziaływania.

Możesz spotkać tylko tyle osób ile masz osobistego czasu na spotkania. A kluczowe jest to żeby jak najwięcej osób dowiedziało się o twoim istnieniu w kontekście biznesu, którym się zajmujesz. I tu na arenę wchodzi marketing personalny. Co to jest?

 Jest to sposób oddziaływania na otoczenie polegający na budowaniu relacji bezpośrednich i zdalnych z potencjalnymi klientami.

Dziś zajmiemy się tym drugim elementem – zdalnymi sposobami budowania rynku.  Najważniejsze założenie marketingu personalnego to brak klasycznej reklamy. Pamiętacie, chodzi o budowanie relacji a nie agresywne wciskanie swoich usług na rynek. Podstawą jest uzyskanie statusu eksperta w dziedzinie, którą się zajmujesz. Wielu nie czuje się ekspertami ale pamiętaj:

Cokolwiek wiesz w ramach swojego biznesu najczęściej jest na wyższym poziomie niż wiedza twoich potencjalnych klientów.

Dlatego nawet bez wieloletniego stażu jesteś w stanie w środowisku uzyskać status specjalisty. Najważniejszą rzeczą, która uczyni cię ekspertem w oczach innych jest przekazywanie wiedzy i edukacja. Dzięki nowoczesnej technice masz teraz możliwość oddziaływania na ludzi w prawie nieograniczonym zakresie. Jeśli na przykład jesteś specjalistą od diety, to możesz stworzyć wiele kanałów oddziaływania na potencjalnego klienta. Możesz na przykład:

  • Założyć profil biznesowy na facebooku i innych tego typu stronach
  • Pisać newslettery z najnowszymi poradami dotyczącymi diety
  • Założyć forum i zaprosić ludzi do wymiany poglądów
  • Jako ekspert uczestniczyć w życiu forów już istniejących
  • Dać darmową usługę wysyłania SMS na komórkę przypominającą o ustalonej diecie każdego dnia
  • Uruchomić darmowe porady na kanale wideo lub chat na skype
  • Napisać e-booka z praktyczną wiedza dotyczącą diet

Masz tak ogromne możliwości oddziaływania jakie nigdy dotychczas nie były dostępne zwykłej osobie. I co najważniejsze większość z tych możliwości jest za darmo!

Pamiętaj! Dwie najważniejsze dziedziny pozyskiwania klienta to sprzedaż i marketing.

Najczęściej agenci i multiagenci opierają się na sprzedaży zaniedbując elementy marketingu personalnego. W dłuższym okresie czasu marketing personalny da ci status eksperta, a to spowoduje, że klienci zaczną docierać do ciebie sami!

Ponieważ osób i firm wykorzystujących te kanały kontaktu będzie coraz więcej, można też zastosować metodę marketingu wirusowego, aby się wyróżnić. Jest to trudniejsza forma i wymaga dużej kreatywności, obserwacji reakcji osób, do których docieramy i wyczucia. Marketing wirusowy to sztuka powodowania, że ludzie opowiadają innym o tobie. Ażeby uzyskać taki efekt twój przekaż musi być oryginalny i autentyczny. Nie chodzi tu o przekazywanie tradycyjnych prawd a raczej o pójście „pod prąd”. Przykładem takiej próby oddziaływania jest Max Kolonko i jego kanał MaxTV na youtube. Te nagrania są zdecydowanie oryginalne i autentyczne. Są to najczęściej te same fakty, które dostajemy na co dzień, ale z odmienną, prowokatywną interpretacją. Nieważne czy odbiorcy zgadzają się z tezami stawianymi w programie, mówią o tym innym a to przyciąga kolejnych do ekranu (nawet ja teraz o tym piszę i facet ma to, o co mu chodziłoJ).

Najważniejsze zasady marketingu wirusowego:

  1. Komunikat może być zabawny
  2. Komunikat może być zaskakujący (ludzie dowiadują się o czymś, o czym nie mieli bladego pojęcia)
  3. Komunikat może być prowokatywny (reakcja oglądającego – „matko jedyna, czytałeś to?” albo „muszę o tym powiedzieć innym”)
  4. Komunikat wzbudza emocje (na przykład nowinki o ZUSJ)

Jeśli myślisz o wykorzystaniu bloga lub fanpage-a to też powinieneś zastosować parę reguł:

  1. Wpisy powinny mieć wartościową treść
  2. Wpisy mogą spełniać zasady marketingu wirusowego, ale nie wszystkie
  3. Odpowiadaj na komentarze, rozmawiaj z ludźmi – to podstawa budowania relacji
  4. Unikaj zbyt szybkiego reklamowania swoich usług, rób to z umiarem i nie od razu, najpierw wybuduj pozycję eksperta

Mam nadzieję, że powyższe informację będą inspiracją dla tych, którzy chcą rozwinąć się w obszarze marketingu personalnego. Naprawdę warto!