Dlaczego warto zarządzać swoim czasem
Często słyszymy, że sukces to 5% talentu i 95% intensywnej pracy. Niestety jeśli nie mamy planu działania to bardzo często ta praca nie przynosi oczekiwanych efektów. Znam wiele osób z ogromnym potencjałem, których energia rozlewa się na mnóstwo aktywności nie przynosząc im wiele dobrego. Za to mają poczucie ciągłej gonitwy i zapracowania. Wiele osób pyta mnie, jak ty to robisz, że masz czas oprócz pracy na własne sprawy, hobby, rodzinę.
Myślę, że sukces w zarządzaniu swoim czasem opiera się na dwóch elementach:
|
Na przykład agent osiąga dochody głównie dzięki trzem czynnościom:
- Umawia spotkania.
- Odbywa spotkania.
- Pozyskuje polecenia do kolejnych klientów.
Jeśli tylko inne sprawy odciągną go od realizacji tych trzech czynności w ciągu dnia to od razu widać to w jego przyszłych dochodach. Możesz sobie oczywiście znajdywać różne usprawiedliwienia na taką sytuację co nie zmieni faktu, że twoje dochody zmaleją i nie zrealizujesz swoich celów.
Oczywiście ta część, w której określasz priorytetowe czynności jest prostsza niż część, w której je realizujesz.
Od czego zacząć poprawę swojej wydajności
Wszystko zaczyna się od długoterminowego celu, jaki chcesz zrealizować w ramach swojej aktywności biznesowej. Plan nie musi być skomplikowany a nawet nie powinien być. Na przykład jeśli chcesz pozyskać 1000 klientów w ciągu dwunastu lat w biznesie ubezpieczeń na życie to plan mógłby wyglądać następująco (zakładam pięć dni pracy w tygodniu i 42 aktywne tygodnie w roku):
- Tygodniowo zdobywam 50 poleceń do nowych klientów (od różnych osób, znajomych, klientów itp.).
- Codziennie dzwonię do 10 nowych klientów z poleceń (zakładam, że średnio umawiam dwa spotkania na dziesięć poleceń).
- To daje średnio dziesięć spotkań na tydzień z nowymi klientami (dwa spotkania dziennie przez pięć dni).
- To daje średnio 2 nowych klientów tygodniowo.
- W roku pozyskuje 84 nowych klientów, w ciągu 12 lat 1008 nowych klientów.
Ten plan uwzględnia 10 tygodni nieaktywnych zawodowo w roku (urlop, choroby itp.)
Gdzie jest wąskie gardło? W jego realizacji oczywiście. Wszystko zaczyna się rano każdego dnia. Twoje wybory będą decydowały co się dzieje z twoim planem i jego realizacją.
Dlatego to jak przebiega twój dzień to podstawa twojego sukcesu!
Poniżej podaję kilka wskazówek, w jaki sposób organizować swój dzień. Mam nadzieję, że pomogą ci w osiągnięciu zakładanych przez ciebie celów.
Organizacyjne zasady kształtowania przebiegu dnia
Początek dnia
- Rozpoczynaj dzień z pozytywnym nastawieniem.
Spróbuj w każdym nowym dniu znaleźć coś pozytywnego, ponieważ Twoje nastawienie decyduje o Twoim sukcesie lub porażce. Na początku dnia zadaj sobie trzy pytania:
– Co mogę zrobić, aby ten dzień przyniósł mi możliwie dużo radości?
– W jaki sposób ten dzień może zbliżyć mnie do moich celów?
– Co mogę zrobić dzisiaj w ramach odprężenia po pracy dla mojego zdrowia?
- Dbaj o sen, dobre śniadanie bez pośpiechu i do biura.
- Sprawdź plan dnia.
- Najważniejsze zadania ustaw na początek działań (o ile jest to możliwe).
- Zrezygnuj z porannego biurowego rytuału, takiego jak długie powitania, przeciągające się rozmowy o nowych wydarzeniach.
Przebieg dnia
- Bądź konsekwentny w realizacji już rozpoczętych działań. Nie przerywaj ich dla tzw. działań pilnych, które pojawiają się w ciągu dnia.
- Kontroluj terminy spotkań i wizyt — nie daj się wciągnąć w zmiany dla wygody innych stron
- Odmawiaj zajmowania się dodatkowymi pilnymi przypadkami w czasie najważniejszych czynności. Zostaw je na czas późniejszy, w którym zaplanowałeś możliwość wykonywania niezaplanowanych działań. Zauważysz, że wiele z tych „pilnych” zadań można spokojnie poczekać.
- Rób regularne, ale krótkie przerwy przy długich i monotonnych zadaniach. Rozluźnij się przez krótki ruch, najlepiej przy dopływie świeżego powietrza. Zaaplikowanie sobie krótkiej przerwy po każdej godzinie pracy daje najlepszy efekt wypoczynku (kultura japońskich przedsiębiorstw).
- Seryjnie załatwiaj niewielkie zadania o podobnym charakterze. Na pojedyncze załatwianie krótkich telefonów, listów, raportów i przekazywanie informacji traci się mnóstwo czasu:
Telefon- raport — e-mail — telefon — rozmowa z menadżerem — oddanie dokumentu w sekretariacie — telefon — rozmowa — e-mail itd.
Grupuj zadania jednego rodzaju w bloki:
Telefony-oddanie dokumentów w sekretariacie-wiadomości e-mail – rozmowa z menadżerem itd.
- Unikaj przeskakiwania z pracy do pracy i próbuj rozpoczęte sprawy załatwiać zawsze do końca.
- Wykorzystuj produktywnie czas jałowych przebiegów lub oczekiwania.
- Kontroluj na bieżąco czas wykonywania zadań i plan dnia.
Koniec dnia
- Dokończ niezałatwione sprawy (drobiazgi).
- Sprawdź wyniki dnia w stosunku do planu.
- Zaplanuj następny dzień.
Pewny sposób... na zdobycie nowego klienta
- Poznasz najważniejsze metody poszukiwania klientów.
- Zaczniesz kontrolować i rozwijać swoje dochody.
- Zapełnisz kalendarz spotkaniami z nowymi klientami.